Hogyan ismerhetők fel a csalási kísérletek?
A hamis, csalóktól érkező e-mailek rengeteg felismerhető hibát rejthetnek, érdemes az alábbiakra figyelni:
- A levél formai és nyelvtani helyesírási hibákat tartalmazhat, illetve magyartalan mondatok találhatók benne.
- Gyanús feladótól érkezik az üzenet. Ebben az esetben érdemes ellenőrizni a feladó nevét (a cím fölé vitt kurzorral látszik, ha a feladó neve mögött más, valótlan cím szerepel).
- Valótlan előzményre hivatkozik.
- Bizalmas tájékoztatást, szerződéses adatokra vonatkozó információkat kér.
- Visszautasíthatatlan ajánlatról szól, sürgető hangvételű, igen rövid határidőt tartalmaz.
Milyen módon keresik meg ügyfeleinket az MVM Next nevében a csalók?
- Az MVM Next nevében villamosenergia- és földgáz-ártámogatás lehetőségét vagy bizonyos termékek megvásárlását ajánlják fel az ügyfeleknek.
- A folyamatot egy látszólag hivatalos nyomtatvány kitöltésével lehet elindítani, igen rövid határidővel, és a hivatalos eljárás látszatának fenntartásával szerződéses adatok megszerzésére irányul. Ebben olyan szerződéses adatok megadását kérik, amelyek az energiakereskedő rendelkezésére kell, hogy álljanak.
- Az ajánlatban szereplő összeg felét előre kérik elutalni, viszonylag rövid, 1-2 napos határidővel.
- A levél feladója megtévesztően hasonlít az MVM Next hivatalos email címére (mvm-next@mvmnext.eu).
- A címzett általában info@ e-mail-című.
- A díjbekérőn feltüntetett számlaszám nem egyezik az MVM Next bankszámlaszámával.
- A levélben elutasítják a telefonos egyeztetés lehetőségét, illetőleg nem az MVM-hez köthető telefonszámot adnak meg elérhetőségként (pl. +36 30 561 7426).
- Adott levélváltáson belül gyakran változik az ügyintéző személye.
Mitől egyedi az MVM Nexttől érkező ajánlat?
Cégünk nem küld támogatásra való felhívást, a különféle támogatásokról ügyfeleink Magyarország kormányának weboldalán (kormany.hu), illetve cégünk weboldalán (www.mvmenergiakereskedo.hu) tudnak tájékozódni.
Emellett figyelemmel kísérjük, hogy mikor járnak le ügyfeleink energiaszerződései. A szerződés megújítására vonatkozó ajánlatot minden esetben a rendszerünkben rögzített kapcsolattartó részére küldjük el e-mailben, pdf csatolmányként, amely több oldalas dokumentum, szkennelt képaláírással ellátva.
Az ajánlat vagy villamos energiára vagy földgázra vonatkozik, egy dokumentumon belül mindkét energianemre nem küldünk ajánlatot. Ugyanígy nem küldünk előlegbekérőt, hiszen a számlákat minden esetben az adott elszámolási időszak végén küldjük el ügyfeleinknek, kivéve, ha a már megkötött szerződésük ettől eltérő módon rendelkezik, amely esetben egyértelmű hivatkozást fog találni pl. a meglévő szerződése számára.
Az ajánlat kötelező tartalmi elemei:
- szerződéses időszak;
- szerződéses ár;
- elérhetőségeink;
- műszaki adatok (POD, felhasználási hely cím)
- együttes, cégszerű aláírás.
Amennyiben bizonytalan abban, hogy valós ajánlatot kapott-e, hívja ügyfélmenedzserét bizalommal.
Miről ismerhetők fel az MVM Next számlák?
- Elektronikus villamosenergia-számla esetén az ügyfél értesítést kap, hogy elkészült az e-számlája, amit a szolgáltató oldalára belépve megtekinthet. Földgáz esetében vagy csak értesítést kap, vagy pdf-ben is megkapja a számláját.
- Az értesítő levél feladója az MVM Next online ügyfélszolgálat, vagy az az e-számla szolgáltató, ahova korábban regisztrált. Itt mindenképpen ajánlatos ellenőrizni a cím valódiságát: mvmfoldgazkkv@mvm.hu földgázszámlák esetében, illetve ertekesites.ugyfelszolgalat@mvm.hu az áramszámlákon.
Hogyan kerülhet az e-mail-címe a csalók birtokába?
Sajnos ennek számos módja lehet. A leggyakoribb eset, ha egy sokszorosan továbbított levélben szerepel az e-mail-címünk. Jellemzően ebbe a körbe tartoznak pl. az ünnepi és közéleti eseményekhez kapcsolódóan továbbított üzenetek, vagy például a humoros szövegeket, képeket tartalmazó üzenetváltások. Az ilyen típusú leveleknél javasoljuk, hogy a címzetteket a titkos másolat mezőbe (bcc) illessze be, a továbbítandó levélből pedig törölje ki az előző címzettek adatait. Ezekre a műveletekre hívja fel azok figyelmét is, akik úgy küldenek Önnek ilyen lánclevelet, hogy az összes címzettet láthatóan jelenítik meg.
Ezen kívül az e-mail-cím könnyen kerülhet harmadik fél, pl. adathalász levélterjesztők birtokába olyankor, ha egy gyengén védett weboldalon regisztrálja e-mail-címét és onnan az adatok kiszivárognak. Megoldást jelenthet erre egy tartalék e-mail-cím kialakítása az ilyen tevékenységekhez, amelynek az esetleges kiszivárgása nem sodorja veszélybe a „hivatalos” e-mail címünk postafiókját. Így a „hivatalos” postafiókunkat sem tudják feltörni, amelyre például az e-számla értesítőt kapjuk, és így nem tudnak visszaélni az ott szereplő adatainkkal.
Mi a teendő, ha csalás célpontjává vagy áldozatává vált?
Az MVM Next elhatárolódik minden csalási kísérlettől, ezek felderítésében együttműködik az illetékes hatóságokkal.
Ha arra gyanakszik, hogy csalás célpontjává, áldozatává vált, kérjük, tegyen feljelentést Ön a lakhely vagy vállalkozás esetén a képviseletre jogosult a vállalkozás székhelye szerint illetékes rendőrkapitányságon. Ennek megtörténtéről a jegyzőkönyv vagy a feljelentés nyomán kapott ügyszám megküldésével tájékoztassák cégünket az adathalasz@mvm.hu email címen vagy jelezzék ügyfélszolgálatunk +36 1/20/30/70 474 9999 telefonszámán.